Ademhalingsoefeningen en stress

Op het moment dat we veel stress ervaren en te veel hooi op ons vorm nemen is er een aannemelijke kans dat we lichamelijke klachten ontwikkelen. Omdat er steeds meer wetenschappelijk bewijs is dat onze lichaam en geest gekoppeld zijn en een scheiding tussen deze twee misschien wel helemaal niet bestaan, is het goed voor te stellen dat stress lichamelijke klachten kan veroorzaken.

Wanneer je klachten hebt die gedeeltelijk veroorzaakt worden door stress, wordt vaak geadviseerd door een huisarts, fysiotherapeut of iemand in je directe omgeving dat het doen van ademhalingsoefeningen helpend kan zijn. Maar waarom is dat eigenlijk?

Stress zorgt ervoor dat er adrenaline en cortisol vrijkomt in ons lichaam. Hierdoor hebben we meer energie en presteren we beter. Adrenaline zorgt er ook voor dat onze ademhaling stijgt. Waar onze ademhaling voor 95% automatisch geregeld wordt door ons zenuwstelsel, kunnen we onze ademhaling ook bewust sturen. Bepaalde ademhalingsoefeningen kunnen dus een goed effect hebben op het remmen van stress. Door de ademhaling bewust te vertragen kan je de stressreactie in je lichaam dus eigenlijk al afremmen. Een fysiotherapeut of coach kan je helpen bij het aanleren van een juiste ademhaling in rust. Een mooie bijkomstigheid van dit soort ademhalingsoefeningen is dat je bewust wordt van je lichaam. Je neemt bewust een stapje terug en focust je op je lichaam in plaats van op alles gebeurtenissen in je omgeving. Hierdoor leer je signalen van je lichaam voor overbelasting te herkennen en eerder tijd te nemen om tot rust te komen. Ademhaling kan stress remmen, zorgen voor herstel en je focus verbeteren. Op de lange termijn kan een juiste ademhaling je helpen om te leren gaan met stress. Iets wat in onze drukke maatschappij enorm belangrijk is om goed te kunnen blijven functioneren.