Overweeg je zorg op afstand aan te bieden? Voor cliënten levert het deze voordelen op

zorg op afstand

Mede dankzij de coronapandemie die in 2020 uitbrak is het aanbieden van zorg op afstand al een tijdje niet meer zo uitzonderlijk in Nederland. En laten we wel wezen: een aantal soorten zorg kan ook gewoon prima op afstand aangeboden worden. Als je de eigenaar of een verantwoordelijke bent bij een zorginstelling, dan is het dus zeer het overwegen waard om ook zorg op afstand aan te gaan bieden. Vast staat dat veel cliënten hier in ieder geval blij mee zouden zijn. In het restant lees je welke vijf voordelen op afstand geleverde zorg biedt voor de cliënt.

zorg op afstand

Flinke besparing aan tijd

Voor een cliënt kan zorg op afstand voor een flinke tijdsbesparing zorgen. Bedenk je namelijk dat men voor het afnemen van deze zorg alleen een telefoongesprek of een videogesprek (bijvoorbeeld via VoIP telefonie) hoeft te voeren. Je hoeft hier dus alleen je computer voor binnen handbereik hebben, terwijl je je de reis naar de zorgverlener kunt besparen. Bovendien zit je niet met de situatie waarin je in de wachtkamer moet wachten tot je aan de beurt bent, hetgeen door omstandigheden jammer genoeg soms lang kan duren.

Je hoeft niet te reizen

Het feit dat je niet hoeft te reizen heeft trouwens nog meer voordelen. Zo bespaar je naast tijd mogelijk brandstof om op de plek van bestemming te geraken. Verder is het reizen naar bijvoorbeeld een huisartsenpraktijk behoorlijk ongewenst op het moment dat je ziek bent. Voor je eigen rust en herstel is het beter om gewoon thuis te blijven. 

Laagdrempeligheid

Laten we voorop stellen dat bijna niemand ervan houdt om naar een dokter te gaan. Sommige mensen hebben hier zelfs ronduit een hekel aan of angst voor. Deze mensen schromen eigenlijk te vaak om toch de stap te zetten die soms ook gewoon noodzakelijk is. Voor hen is zorg op afstand mogelijk een ware uitkomst. Het afnemen van goede zorg is hiermee namelijk een heel stuk laagdrempeliger dan wanneer je daadwerkelijk naar de praktijk moet.

Lager besmettingsgevaar

Op het moment van schrijven kunnen we er niet omheen dat het verkleinen van besmettingsgevaar een grote prioriteit heeft. We hebben het dan natuurlijk over het onvermijdelijke coronavirus. Voor zowel aanbieders als afnemers van zorg ligt er een verantwoordelijkheid om verspreiding van dit virus tegen te gaan. Zorg op afstand past hier natuurlijk helemaal bij.

Verlaging druk op zorg

Voor een zorgverlener betekent het dat als men telefonisch of digitaal zorg verleent, dat dit een stuk efficiënter en sneller kan werken dan wanneer alle cliënten ‘gewoon’ naar de praktijk komen. Zo moet de praktijk na elk bezoek bepaalde objecten schoonmaken en moet er ook volop worden ontsmet. Dit bespaar je je allemaal wanneer je zorg op afstand aanbiedt. Je zou in een bepaalde tijdseenheid dan ook meer cliënten van dienst kunnen zijn. Voor de cliënt op zijn of haar beurt is het dan bovendien mooi meegenomen dat deze een beetje heeft kunnen bijdragen aan het verlagen van de druk op de zorgsector, iets dat uiteraard juist in deze tijden zeer hard nodig is.