Wat is ACT therapie en voor wie is het?

Acceptance and commitment therapie (ACT), misschien heb je er wel eens van gehoord. Dit is niet zo gek, want het is een cognitieve gedragstherapie die veel vaker wordt ingezet. Dit heeft er mede mee te maken dat het goed helpt bij mensen met depressies, burn-outs of angst klachten. Wat ACT precies inhoudt en hoe het in z’n werk gaat zullen we je in dit artikel uitleggen!

Wat voor therapie is ACT?

Zoals hierboven al beschreven is ACT een cognitieve gedragstherapie. Dit houdt met name in dat het een gedragstherapie is die gebruikt wordt om vervelende gedachten te verminderen. Of in ieder geval de klachten die hieruit voort komen. Misschien verdwijnen de gedachten wel helemaal niet zo snel, maar leer je door ACT wel anders te kijken naar deze gedachten, zodat je ze niet meer hoeft tegen te houden, maar je je van negatieve gedachten kunt distantiƫren.

Wie heeft baat bij deze therapie?

Zoals in de intro al gezegd kan ACT succesvol depressie, maar ook burnout klachten verminderen. Mensen die met deze klachten kampen hebben dus baat bij de therapie. Helaas wordt deze groep mensen er niet kleiner op. In de huidige maatschappij zien we namelijk steeds vaker mensen met dit soort klachten, dus zal deze bewezen therapie ook steeds meer worden gebruikt!

Wil jij leren hoe je ACT kunt toepassen? Neem dan eens een kijkje bij de vele opleiders die de studie aanbieden. Wie weet kun jij dan binnenkort veel mensen helpen!

www.civas.nl