Zo voorkom jij blessures

Je hoort het overal. Sporten is gezond. Iedereen moet iedere dag minimaal een halfuur bewegen. Beweging voor je lichaam brengt enorm veel voordelen met zich mee. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal is het gezond om voldoende te bewegen. Soms kan je net iets te ver gaan en ontstaat er een blessure. Ben je bijvoorbeeld nog niet zo lang aan het sporten, maar ben je erg fanatiek bezig? Dan is de kans groot dat je je spieren overbelast en er een blessure ontstaat. Dit wil je het liefst voorkomen. Hoe kun je een blessure voorkomen, maar wel alles uit de training halen en lekker blijven bewegen?

De algemene tips voor beweging

Er zijn wat algemene tips waar iedereen wat aan heeft. Met deze tips kun je langdurige blessures voorkomen en kun je met plezier doorgaan met sporten. Heb je ergens pijn? Negeer deze pijn niet. Vraag direct aan een trainer of je bepaalde oefeningen goed uitvoert en waar het aan kan liggen. Luister ook altijd naar je lichaam. Als je echt niet meer kan, moet je ook niet verdergaan. Vergeet ook nooit een warming up op te slaan en een cooling-down. Je kunt dit voorkomen door vooraf een trainingsschema te maken zodat je eraan herinnert wordt.

Wat te doen als ik nog steeds last heb?

Sport je altijd zoals het hoort en heb je wat advies opgevraagd in je omgeving? Merk je toch nog steeds dat je last hebt ergens? Dan is het enorm belangrijk dat je contact opneemt met een expert, zoals fysiotherapeut Leidschenveen. Een fysiotherapeut onderzoekt de pijn die je hebt en probeert, samen met jou, de oorzaak te achterhalen. Daarnaast helpt een fysiotherapeut jou bij het zo snel mogelijk herstellen zodat je weer kan bewegen. In veel gevallen moet je eerst wat rustiger doen voordat je weer net zo intensief aan de slag kan.